Suzuki Vitara og S-Cross Hybrid premiere meget snart
Suzuki lancerer nu et nyt og kraftigt 48V-hybridsystem til Vitara og S-Cross, og begge modeller får mere sikkerhedsudstyr til stort set uændrede priser. Premiere var fastsat til weekenden den 21. – 22. marts. På grund af omstændighederne med Corona-virus er Åbent Hus dog udsat.
Nyt 48V hybridsystem
Ved årsskiftet blev Suzukis 12V hybridsystem standardudstyr i Suzuki Swift og Ignis, og nu introduceres et kraftigt 48V hybridsystem til Vitara og S-Cross med 1,4 turbomotor. Det nye hybridsystem består af en 48V elmotor, et 48V lithium-ion batteri og en 48V-12V omformer.
Takket være en højere spænding i det nye 48V hybridsystem er det både muligt at regenerere og opsamle mere energi f.eks. ved speederslip og under nedbremsning, ligesom elmotoren kan assistere turbomotoren mere og oftere under kørslen.
Ved normal kørsel er fokus på at opsamle energi og reducere forbruget, men når der er brug for at accelerere, kan elmotoren levere op til 50 Nm og 13 hk (10kW) med de nye funktioner ”moment-boost” ”og moment-optimering”, hvor elmotoren giver ekstra trækkraft til benzinmotoren. Det er også elmotoren, som starter turbomotoren efter Start/Stop-systemet har været aktiveret, hvilket sker helt lydløst.
Ny generation af 1,4 Boosterjet turbomotoren
Vitara 1,4 Hybrid og S-Cross 1,4 Hybrid kommer med en ny generation af 1,4 Boosterjet turbomotoren, der yder 129 hk og er optimeret til at levere det lavest mulige forbrug sammen med hybridsystemet. Takket være en ny type turbolader er drejningsmomentet øget med 15 Nm, så den samlede ydelse er nu 235 Nm fra blot 2.000 o/min, og bag rattet mærker man tydeligt den hurtigere speederrespons og den mere glidende acceleration, når hybridsystemet og turbomotoren arbejder sammen.
Hybridteknologi giver lavere forbrug
Vitara 1,4 Hybrid har nu et gennemsnitligt forbrug ved blandet kørsel på imponerende 17,5 km/l ifølge den nye WLTP-norm, mens S-Cross 1,4 Hybrid klarer helt op til 17,9 km/l. Det svarer til, at hybridmodellerne kører op til 20 procent længere på literen, afhængig af model, mens CO2-udledningen er reduceret med op til 17 procent. Både Vitara 1,4 Hybrid og S-Cross 1,4 Hybrid er nu i energiklasse A+, og den halvårlige ejerafgift er derfor blot 540 kroner.
Vitara 1,4 Hybrid fra 239.990 kr.
Vitara 1,4 Hybrid lanceres i de to udstyrsvarianter Active og Adventure. Som noget nyt bliver Full LED-forlygter nu standardudstyr på alle versioner. Derudover får Active-modellen den store sikkerhedspakke, der tidligere var forbeholdt Adventure som standard. Her er både automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, skiltegenkendelse, blind vinkel advarsel, vognbaneassistent og Rear Cross Traffic Alert.
Priserne starter på 239.990 kroner for Vitara 1,4 Hybrid Active, som udover Full LED-forlygter og den omfattende sikkerhedspakke, også har udstyr som klimaanlæg, multimediesystem med Apple CarPlay, bakkamera, el-ruder for og bag, 17” alufælge samt fjernbetjent centrallås og el-justerbare sidespejle med varme. Topmodellen Adventure har derudover indtræk i læder/ruskindsstof, el-betjent panoramasoltag, nøglefri betjening, navigation samt parkeringssensor for og bag til en pris på 259.990 kroner. Begge varianter kan leveres med AllGrip 4WD for en merpris på blot 25.000 kroner.
Sammenlignet med Vitara 1,4 Boosterjet uden hybridteknologi er der tale om en beskeden prisstigning for Active-modellen på kun 2.000 kroner, hvilket altså inkluderer både den store sikkerhedspakke og hybridteknologi, mens Adventure-modellen nu er blevet 8.000 kroner billigere end modellen uden hybrid.
S-Cross 1,4 Hybrid fra 244.990 kr.
Den familievenlige crossover, S-Cross 1,4 Hybrid lanceres i tre udstyrsvarianter kaldet Active, Exclusive og Adventure. For indstigningsmodellen Active starter priserne på 244.990 kroner, hvilket er 4.000 kroner billigere end den tidligere model uden hybridteknologi.
Som på Vitara er Active-udstyret til S-Cross også blevet opgraderet, så både automatisk nødbremse og aktiv fartpilot nu er standard. Det omfattende standardudstyr omfatter derudover LED-forlygter, multimediesystem med Apple CarPlay, bakkamera, nøglefri betjening, regnsensor og 17” alufælge.
I Exclusive medfølger yderligere navigation og parkeringssensor for og bag, mens Adventure-versionen til 266.990 kroner endvidere har el-betjent panoramasoltag og indtræk i læder.
Seneste kommentarer